Hip hei, ehkä vielä jonakin päivänä pääsemme mekin Pääppiksen kanssa ilmaiseksi ratikkaan, vaikka emme vaunuja jaksakaan matkalippuina mukanamme raahata. Näin oikeasti aika monet liinailijat tekevät, mikä mielestäni kertoo paljon maksuttoman joukkoliikenteen rajaamisen onnistumisesta.

Nythän on niin, että ainoastaan lasta rattaissa tai vaunuissa kuljettava henkilö pääsee ilmaiseksi joukkoliikenteen kyytiin Helsingissä ja aika monessa muussakin kaupungissa. Lapsen ei tarvitse olla kärrissä kulkuvälineeseen astuessa, eikä matkan aikana, mutta yhtä kaikki matka on ilmainen, kunhan jonkin sortin hyökkäysvaunut mukanaan raahaa. Sen sijaan jos kärryt jättää kotiin ja kantaa lasta vaikkapa kantoliinassa, pitää matkasta maksaa.

Miina Kajos (vas.) ja kumppanit tekivät yli 1,5 vuotta sitten valtuustoaloitteen, jossa esitettiin maksuttoman joukkoliikenteen ulottamista kaikkiin pienten lasten kanssa matkustaviin, riippumatta siitä, minkälaisin kanto-/työntövälinein he matkaansa taittavat. Aloitetta on palloteltu eestaas likimain kahden vuoden verran, mutta tällä viikolla se vihdoin hyväksyttiin kaupunginvaltuuston kokouksessa. Tämä nyt ei vielä tarkoita sitä, että maksuttomuus myös liinailijoille olisi kirkossa kuulutettu, vaan esitys menee vielä YTV:n päätettäväksi. Lupaavalta kuitenkin näyttää.

Miksi sitten maksuttomuus pitäisi ulottaa koskemaan myös ilman rattaita matkustavia? No, minä olen sitä mieltä, että joukkoliikenteen pitäisi olla maksutonta ihan kaikille, mutta jos tämä jätetään sivuseikaksi tässä tapauksessa, löydän helposti parikin perustelua. Varsinkaan pk-seudulla lapsettomilla pareilla ei välttämättä ole omaa autoa. Viimeistään jälkikasvun siunaantuessa monet kuitenkin auton hankkivat - ja aika monet niistä, joilla auto jo sitä ennen on, kokevat mielestäni aika omituisen tarpeen hankkia suurempi auto (ihan kuin viisipaikkainen auto ei riittäisi kolmihenkiselle perheelle). Jokunen näistä autoista saattaisi jäädä hankkimatta, jos myös ilman rattaita pääsisi lapsen kanssa ilmaiseksi kulkemaan. Ja kas, päästöt vähenisivät.

Toiseksi perusteeksi voisin heittää vastakysymyksen: kenen edun mukaista on, että liinailijat raahaavat mukanaan julkisissa kulkuvälineissä jokseenkin kookkaita matkalippuja nimeltä vaunut? Sillä aika moni - usein köyhähkö vanhempain-/hoitovapaalla oleva - liinailija kertoo raahaavansa rattaita mukanaan, jotta välttyy maksamasta matkasta. Siitä ei pääse mihinkään, että mahdollisuus matkustaa maksutta joukkoliikenteessä rattaiden kanssa on samalla kannustin käyttää rattaita, vaikka niitä ei oikeasti tarvittaisikaan. Ja olenpa tähän itsekin joskus syyllistynyt: kaksi kertaa Helsingin ulkopuolelle matkustaessani olen ottanut vaunut mukaan, jotta vältyn maksamasta seutumatkaa.

Vaunut myös vievät aika paljon tilaa julkisissa liikennevälineissä ja hidastavat matkantekoa (vaunuilijoita yhtään syyllistämättä), mikä myös on peruste kannustaa jättämään vaunut kotiin niissä tilanteissa, joissa se on mahdollista.

Jotkut perustelevat nykyistä järjestelmää turvallisuudella, mutta väitänpä, ettei lapsi kantoliinassa ole - istuinpaikka oikein valittuna (kantajan selkä menosuuntaan) - yhtään sen enempää vaarassa kuin vaunuissa oleva lapsi, sylissä istuvasta puhumattakaan.

Ja kovin suuresta menoerästä tässä ei missään tapauksessa ole kysymys. Toivottavasti YTV:kin viisaudessaan sen ymmärtää.