Kyllä menivät aamukahvit tänään väärään kurkkuun tätä lukiessani. Että oikein autoilla pitäisi Helsingin keskusta täyttää? Olisipa kiinnostavaa kuulla, mihin arvon kaupunginjohtaja Pajunen perustaa väitteensä siitä, että autoilevat ihmiset kuluttavat enemmän rahaa ja että keskustatunnelin myötä pennoset alkaisivatkin yhtäkkiä valua jumboselloista keskustan liikkeisiin. Tuskinpa Jollaksen citymaasturit keskustatunnelinkaan myötä suuntaisivat ruokaostoksille verrattain kalliisiin keskustan ruokakauppoihin. Keskustan kalliilla liikepaikoilla toimivat kaupat tuskin myöskään pystyisivät kilpailemaan hinnoilla kehäkolmosen liepeillä sijaitsevien kauppakeskusten kanssa ja samalla kun ruokaostokset hoidetaan näissä keskuksissa, hoituvat muutkin ostokset näppärästi saman katon alla olevissa liikkeissä. Myönnettäköön, että itsekin mielelläni joskus asioisin jumboissa, selloissa jamitäniitänyton ihan jo kattavampien valikoimienkin vuoksi, mutta koska julkiset kulkuyhteydet niihin ovat turhan vaivalloiset, tulee meidän perheen pennoset kannettua lähes yksinomaan kantakaupungissa sijaitseviin putiikkeihin. Ja vaikka tulomme eivät lähentelekään näiden citymaastureilla päristelevien kaupunkilaisten tuloja, eivät tulomme myöskään kulu citymaastureiden ylläpitoon tai luksusasuntojen lainojen korkoihin. Tuskinpa siis keskustan liikkeiden näkökulmasta kovin paljoa häviämme ostovoimassa yksityisautoileville kanssakaupunkilaisille.

Autoton keskusta, jota myös käytetään keskustatunnelin rakentamisen perusteena, sen sijaan on houkutteleva ajatus. Autoton keskusta ei nähdäkseni kuitenkaan millään tavoin edellytä keskustatunnelin rakentamista, vaan julkisen liikenteen parantamista: metron laajentamista (nykyisten laskelmien mukaan länsimetron rakentaminen tulisi halvemmaksi kuin keskustatunnelin rakentaminen), vuorovälien tihentämistä erityisesti pidemmillä bussilinjoilla ja poikittaisliikenteen lisäämistä. Pieneen päähäni ei yksinkertaisesti mahdu, miksi tavallisen talliaisen pitäisi päästä ydinkeskustaan omalla autolla. Liikuntarajoitteiset ovat asia erikseen, mutta muuten mielestäni olisi aivan riittävää, että ainoat ydinkeskustassa sallittavat kulkuneuvot olisivat joukkoliikenne ja hätäajoneuvot. Ruuhkamaksuistakaan en juuri voisi enempää olla eri mieltä Pajusen kanssa.

Keskustatunneli lisäisi toteutuessaan Helsinginniemen (myös ohittavaa, ei siis vain keskustan liikkeisiin suuntautuvaa) liikennettä huomattavasti, mikä on on ajatuksena kestämätön. Vaikka tämä liikenne ehkä osittain olisikin pois liikenteestä toisaalla, kyllä keskustatunneli de facto myös lisäisi yksityistä autoilua. Kaupunkisuunnittelun lähtökohtana ei voi olla liikennemäärien kasvattaminen. On tainnut Pajuselta ja kumppaneilta tunnelihuumassa päästä unohtumaan ilmastonmuutos ja sen torjuminen. Keskustatunnelin tuskin voidaan hyvällä tahdollakaan väittää edesauttavan asiassa - paitsi edistämällä ilmastonmuutosta.

Julkisen liikenteen kehittämisen lisäksi keksin kyllä helposti muitakin tapoja käyttää tuon 500 miljoonaa euroa, joka tällä hetkellä arvioidaan kuluvan keskustatunnelin rakentamiseen. Miten olisi vaikkapa mielenterveyspalvelut tai hoitajien palkat? No, vuoden kuluttua pääsemme onneksi taas uurnille päättämään, haluammeko kaupungin rahat käytettävän keskustatunnelin rakentamiseen vai johonkin ihan muuhun. Kokoomukselle ei kyllä tällä hetkellä paljon sympatioita heru...

Kun nyt pääsin vauhtiin paasamisessa, jatketaanpa työsuhdeautoista, jotka nähdäkseni ovat tällä hetkellä yksi suurimmista pääkaupunkiseudun (ja varmaan monen muunkin alueen) turhaa yksityisautoilua kasvattavista syistä. Miten meillä voi edelleen olla voimassa kestämätön järjestelmä, joka käytännössä mahdollistaa yksilölle lähes ilmaisen yksityisautoilun ja kannustaa yksityisautoilemaan mahdollisimman paljon? Mitä enemmän ajat, vaikka sitten korttelia ympäri, sitä enemmän taloudellisesti hyödyt. Yritysten näkökulmasta on luonnollista hyödyntää tällainen mahdollisuus, sitouttaahan se työntekijää yritykseen uskoakseni paljon paremmin kuin vastaava lisäys palkassa ja miksipä työntekijäkään nykyisillä ehdoilla työsuhdeautosta kieltäytyisi? Eduskunnan pitäisikin pikaisesti puuttua asiaan ja tehdä työsuhdeautoista nykyistä huomattavasti kalliimpia niin työnantajalle kuin työntekijällekin, jolloin turhista työsuhdeautoista ja työsuhdeautoilusta päästäisiin. Se, että työssä tarvitsee autoa esim. asiakasvierailujen vuoksi, olisi ratkaistavissa muutenkin  kuin työsuhdeautolla. Vaikkapa niin, että yrityksellä on x-määrä autoja, joita säilytetään työpaikalla ja joita tarvittaessa voi varata käyttöönsä. Vaikka halvemmaksi varmaan tulisi taksin käyttö...

Kyllä minusta vaan olisi kiva, jos voisimme Rääppiksen kanssa kesäisin nauttia Helsingin puistoista ilman hengityksensuojaimia, kulkea keskustassa ilman jatkuvaa tarvetta väistellä autoja suojateilläkin sekä päästä pulkkamäkeen ilman lumetuslaitteita.